Ilma-aluksen laitteiden ja asiakirjojen osalta sovelletaan EASA:n perusasetusta ja sen soveltamissääntöjä.
|
Lentotoimintaan liittyvien teknisten vaatimusten osalta sovelletaan Euroopan Komission asetusta (EU) 965/2012.
|
2.2. Poikkeuksia yllämainituista vaatimuksista voidaan myöntää seuraavasti:
|
Lisätietoja yllä annettujen määräysten soveltamisesta, ks. ilmailumääräys OPS M1-31.
Lisätietoja toimintamenetelmistä, ks. ENR 1.6. |
Suorituskykyyn perustuvaa navigointia varten ilma-alusten on täytettävä lentokelpoisuusvaatimukset kyseisen navigointivaatimuksen osalta. Suomen lentotiedotusalueella (HELSINKI FIR) lentopinnan FL 95 yläpuolella mittarilentosääntöjen mukaan toimivissa ilma-aluksissa, lukuun ottamatta valtion ilma-aluksia, on oltava RNAV-laitteet, jotka täyttävät vähintään julkaisussa ICAO EUR Regional Supplementary Procedures (Doc 7030) Chapter 4 määritellyn suunnistustarkkuusvaatimuksen RNP 5.
|
ATS-elin voi myöntää yksittäistapauksessa poikkeuksen tästä vaatimuksesta operatiivisista syistä ja edellyttäen, ettei lentoturvallisuus vaarannu.
|
3.1. PBN-kelpoisuusvaatimukset
|
3.1.1. RNAV STAR tai RNAV SID -menetelmien käyttäminen edellyttää RNAV 1 -kelpoisuutta ja sensoreista ainoastaan GNSS on tuettuna. Helsinki-Vantaan lähestymisalueella on RNAV STAR -menetelmissä myös DME/DME-toiminto tuettuna.
|
3.1.2. Kaikki lähestymismenetelmät PBN-toimintaympäristössä edellyttävät RNP APCH -kelpoisuutta mukaan lukien ILS- ja LOC -menetelmät, koska niissä alku-, väli- ja keskeytetty lähestyminen perustuvat RNP-toiminnallisuuden hyödyntämiseen. APV Baro-VNAV -lähestyminen LNAV/VNAV - minimiin edellyttää lisäksi APV Baro-VNAV -kelpoisuutta. APV SBAS -lähestyminen LPV-minimiin edellyttää SBAS-vastaanotinta ja -kelpoisuutta.
|
3.1.3. Seuraavilla Suomen lentoasemilla on ainoastaan PBN-toimintaympäristö, eli konventionaalisia mittarimenetelmiä ei ole käytettävissä. Lentoasemilta toimiminen edellyttää vähintään RNP APCH -kyvykkyyttä ja -kelpoisuutta.
|
EFET, Enontekiö
EFIV, Ivalo EFJO, Joensuu EFKI, Kajaani EFKE, Kemi-Tornio EFKK, Kokkola-Pietarsaari EFKS, Kuusamo EFLP, Lappeenranta EFSA, Savonlinna |
3.2. Varautuminen PBN-toimintahäiriöihin
|
3.2.1. Kun lentoasema on ainoastaan PBN-toimintaympäristö, ei lentoasemalle ole enää mahdollista lentää ilman soveltuvaa PBN-kyvykkyyttä ja -kelpoisuutta.
|
3.2.2. RNAV-laitteiston vikaantuessa ja estäessä ilma-aluksen RNAV-suunnistuksen, tulee lento suunnata sellaiselle lentoasemalle, jolla on käytössä konventionaalisia menetelmiä tai jolla ilma-alus voidaan vektoroida ILS-lähestymiseen.
|
Johdetulla VFR-lennolla olevan ilma-aluksen tulee olla varustettu vähintään yhdellä radiolaitteella kaksipuolista radioliikennettä varten ao. ATS-elimen kanssa, kun:
|
Edellä mainituissa ilmatilan osissa suoritettavia VFR-lentoja varten voi ao. ATS-elin myöntää poikkeusluvan ilma-aluksille, joilla ei ole mahdollisuutta kaksipuoliseen radioliikenteeseen ATS-elimen kanssa.
|
4.1. Eräiden radiolaitteiden käyttö ilma-aluksissa
|
Radiotaajuuksista ja telelaitteista annetun lain nojalla annetun Viestintäviraston määräyksen mukaan on eräiden radioluvasta vapaiden radiolähettimien käyttö ilmassa olevissa ilma-aluksissa kokonaan tai osittain kiellettyä häiriöiden estämiseksi. Tällaisia radiolähettimiä ovat mm. erilaiset matkaviestimet, kuten GSM- ja UMTS-puhelimet.
|
Määräys 15 luvasta vapaiden radiolähettimien yhteistaajuuksista ja käytöstä sisältää tiedot tällaisista radiolähettimistä sekä niitä koskevista rajoituksista. Määräys on saatavissa osoitteesta
www.traficom.fi tai sähköpostiosoitteesta
kirjaamo@traficom.fi
tai osoitteesta Liikenne- ja viestintävirasto Traficom PL 320 00059 TRAFICOM |
Luvanvaraisen radiolähettimen käytöstä ilma-aluksessa määrätään lähettimen radioluvassa.
|
4.2. Vaatimus ilma-alusten varustamisesta 8.33 KHZ:n kanavavälin radioilla
|
Tämä vaatimus on julkaistu ilmailumääräyksellä OPS M1-30.
|
Suomen lentotiedotusalueella yli FL 195 sovelletaan ICAO:n Annex 10 sekä Doc 7030 määräyksiä koskien yleistä ilmaliikennettä ja ilma-alusten VHF-radioiden 8.33 KHZ:n kanavavälin radiovarustusvaatimusta. Liikenne- ja viestintävirasto voi myöntää poikkeuksen yksittäiselle VFR-lennolle.
|
Euroopan komission asetuksen (EU) 1079/2012 mukaan ilma-aluksen VHF-radiolaitteen tulee pystyä käyttämään 8.33 KHZ kanavavälillä olevia taajuuksia viimeistään 31.12.2017. Euroopan komission poikkeusluvalla siirtymäaika Suomessa 8.33 KHZ:n kanavavälin käyttöönottoon on kymmenen vuotta, sama siirtymäaika on myös vain 25 KHZ:n kanavavälillä toimivilla radiolaitteilla. Poikkeus koskee vain Suomea, naapurimaissa 8.33 KHZ:n kanavaväli voi olla käytössä vuoden 2018 alusta.
|
Fintraffic ANS käyttää siirtymäaikana 25 KHZ kanavaväliä. Lisätietoja, ks. ENR 1.8.
|
EUR RVSM ilmatilassa sallitaan ainoastaan RVSM toimintaan hyväksyttyjen ilma-alusten ja RVSM toimintaan hyväksymättömien valtion ilma-alusten lennot.
|
Lukuun ottamatta valtion ilma-aluksia, RVSM hyväksyntä vaaditaan ilma-aluksilta, jotka toimivat RVSM ilmatilassa Suomen lentotiedotusalueella FL 290 yläpuolella.
|
Huom. EUR RVSM ilmatilassa, jossa suoritetaan RVSM siirtymä, RVSM toimintaan hyväksymättömään siviililentotoimintaan sovellettavat määräykset on esitetty julkaisussa ICAO EUR Regional Supplementary Procedures (Doc 7030/4 - EUR).
|
RVSM hyväksyttyjä ilma-aluksia ovat ilma-alukset, joille ilma-aluksen käyttäjä on saanut RVSM hyväksynnän joko siltä valtiolta, jossa käyttäjän kotipaikka on tai valtiolta, jossa ilma-alus on rekisteröity.
|
Ilma-aluksissa on oltava 406 MHZ taajuudella toimiva ELT-hätälähetin. Kuitenkin yksityislentotoiminnassa muilla kuin vaativilla ilma-aluksilla (other than complex motor-powered aircraft) voidaan käyttää myös miehistön jäsenellä tai matkustajalla olevaa henkilökohtaista hätälähetintä (PLB), kun lentokoneen suurin hyväksytty matkustajapaikkaluku on enintään kuusi.
|
6.1. Hätälähetinrekisteri
|
Liikenne- ja viestintävirasto ylläpitää suomalaisten ilma-alusten hätälähetinrekisteriä. Rekisteriä ylläpidetään 406 MHZ:n taajuudella toimivista ilma-alusten ja niiden pelastuslauttojen hätälähettimistä, mukaan lukien ilma-aluskohtaiset PLB-hätälähettimet.
|
6.2. Hätälähettimien toimintakokeet
|
Hätälähettimen toimintakokeissa on noudatettava valmistajan ohjeiden lisäksi seuraavia ohjeita:
|
6.2.1. Self-Test
|
Hätälähettimen toiminnan tarkistamiseksi käyttäjä voi suorittaa laitteen self-testin. Tässä toimintamuodossa laitteen lähettämä testisignaali ei aiheuta hälytystä satelliittien välityksellä. Lennonjohtoelimet eivät myöskään reagoi toimintamuodon lyhyeen 121.500 MHZ taajuudella lähettämään signaaliin. Testin saa tehdä milloin vain, eikä siitä tarvitse ilmoittaa esim. lennonjohdolle.
|
6.2.2. Operatiivinen toimintakoe
|
ELT-valmistaja saattaa edellyttää asennuksen jälkeen tehtäväksi operatiivista toimintakoetta, jossa laite käännetään ON asentoon (korkeintaan 5 sekunniksi) samoin kuin oikeassa hätätilanteessa. Tällaisen kokeen saa suorittaa vain ELT-laitteiden huoltoon tai asennukseen oikeutettu henkilöstö. Operatiivisista testauksista tulee ilmoittaa Meripelastuskeskukselle ennen testin aloitusta. Koe tehdään täyden tunnin ensimmäisen 5 minuutin aikana. Sen kesto rajoitetaan maksimissaan 5 sekunnin mittaiseksi. Selkeästi pidempi päällä olo käynnistää satelliiteille menevän hätähälytyksen, mikä on ehdottomasti kiellettyä.
|
6.3. Tahattomat hälytykset
|
Tahattomat hätälähettimen hälytykset voidaan todeta kuuntelemalla taajuutta 121.500 MHZ. Näin tulisi menetellä aina, kun on syytä epäillä ilma-aluksen joutuneen tärähdyksen kohteeksi laskussa. Myös koneen siirtely maassa tai huoltotyöt koneessa voivat aiheuttaa hätälähettimen käynnistymisen. Mikäli hätälähettimen havaitaan käynnistyneen vahingossa, tulee se välittömästi sulkea ja asiasta ilmoittaa heti ao. ATS-elimelle.
|
6.4. Taajuuden 121.500 MHZ kuuntelu lennolla
|
Taajuuden 121.500 MHZ kuuntelemista lennolla suositellaan, mikäli se muutoin on radioliikenteen puolesta mahdollista. Jos lennolla vastaanotetaan hätäsignaali, siitä on ilmoitettava ATS-elimelle, joka antaa lisäohjeita hätälähettimen kuunteluun ja paikantamiseen.
|
6.5. ACAS II vaatimus lennoille Suomen ilmatilassa
|
ACAS II vaatimus perustuu EU asetukseen 1332/2011.
|
Kiinteäsiipisessä turbiinikäyttöisessä ilma-aluksessa on oltava ACAS II -järjestelmä, jos ilma-aluksen suurin hyväksytty lentoonlähtömassa on yli 5 700 KG tai suurin hyväksytty matkustajien istuinpaikkamäärä on yli 19.
|
Valtion ilma-aluksille ja sotilasilma-aluksille sallitaan poikkeaminen kohdan edellämainitusta varustevaatimuksesta.
|
Muiden kuin valtion ilma-alusten ja sotilasilma-alusten osalta poikkeaminen varustevaatimuksesta edellyttää poikkeuslupaa. Poikkeuslupaa haetaan viimeistään seitsemän vuorokautta ennen suunniteltua lentoa Liikenne- ja viestintävirastolta vapaamuotoisella kirjallisella hakemuksella.
|
Yhteystiedot:
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom PL 320 00059 TRAFICOM TEL 029 534 5000 kirjaamo@traficom.fi |
Valtion ilma-aluksille, jotka toimivat yleisenä ilmaliikenteenä (GAT) IFR-lentosääntöjen mukaisesti ATS-valvontapalvelua antavassa ilmatilan osassa (julkaistu AIP ENR 1.6) teknisistä tai operatiivisista syistä ilman Mode S ELS, Mode S EHS tai ADS-B out -järjestelmiä, annetaan lennonvarmistuspalvelua perinteisillä ATS-valvontajärjestelmillä kuten Mode 3/A/C/S. Lentosuunnitelman kenttään 18 tulee silloin lisätä tunnisteet SUR/EUADSBX, SUR/EUEHSX, SUR/EUELSX tai niiden yhdistelmä.
|